Use of Virtual Laboratories on the Physics Teaching and Learning Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.694

Keywords:

Virtual lab, Adobe Flash Player 10, learning process.

Abstract

The influence that can have the use of virtual laboratories on the engineering students’ physics learning is analyzed. The virtual laboratory used in this study was developed by Systems Engineering students from Universidad La Gran Colombia, using animation software Adobe Flash Player 10. In its first stage, the laboratory has parabolic motion simulation. The grades between the students who use the virtual lab and who don’t are analyzed and compared. The virtual laboratory is based on the idea of learning by exploring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Mónica María Gómez Hermida

    Estudiante de Doctorado en Ingeniería-Ciencia y Tecnología de Materiales Magister en Ciencias-Física Ingeniera Física Docente Universidad Católica de Pereira Grupo de Investigación GEMA

  • Luis Felipe Castañeda

    Estudiante de Maestría en Ciencias-Física Especialista en docencia Universitaria Ingeniero Industrial Docente Universidad La Gran Colombia Grupo de Investigación RIDT

  • Julián Andrés Vela Salazar

    Estudiante de Ingeniería de Sistemas Integrante del semillero de investigación “Software libre y simulación” Universidad La Gran Colombia

  • Sebastián Álvarez Vargas

    Estudiante de Ingeniería de Sistemas Integrante del semillero de investigación “Software libre y simulación” Universidad La Gran Colombia

  • Johan Farley Navarrete Sánchez

    Estudiante de Ingeniería de Sistemas Integrante del semillero de investigación “Software libre y simulación” Universidad La Gran Colombia

References

Alejandro C. A., Perdomo J. M. (2009). “Aproximando el laboratorio virtual de Física General al laboratorio real”. Revista Iberoamericana de Educación. No. 48. pp 1-7.

Amaya, G. (2009). Laboratorios reales versus laboratorios virtuales, en la enseñanza de la física. El hombre y la máquina, Vol. XXI, Núm. 33, pp. 82-95

Andrade, F. R. (2010). “Experiencia piloto: Enseñanza de las fuerzas en física general”. Revista de Ciencia Tecnología y Medio ambiente. Vol. VIII. Separata.

Guisasola, J. y Pérez de Eulate, M. L. (2001). Investigaciones en didáctica de las ciencias experimentales basadas en el modelo enseñanza-aprendizaje como investigación orientada. (1ed.) Barcelona: Servicio editorial de la Universidad del País Vasco.

Li, L., Zhong, Y., y Zhong, S. (2010). “Research on the Design and Development of a Web-based Physics Virtual Lab for Junior High Schools”. 2nd International Conference on Education Technology and Computer (ICETC). Vol 1. pp 484-489.

Lorandi A. P. et al. (2011). “Los Laboratorios Virtuales y Laboratorios Remotos en la Enseñanza de la Ingeniería”. Revista internacional de educación en Ingeniería. Vol 4. pp 24-30.

Redish, E. F. y Ridgen J. (1997). “The Changing rol of physics departments in modern universities”. International conference on undergraduate physics education. New York: Springer-Verlag. pp.1019-1036.

Tiberghien, A., Leonard, E., y Barojas, J. (1998). “Connecting research in physics education with teacher education”. International Commission on Physics Education. ICPE Book.

Downloads

Published

2011-06-24

Issue

Section

Artículos

How to Cite

[1]
M. M. Gómez Hermida, L. F. Castañeda, J. A. Vela Salazar, S. Álvarez Vargas, and J. F. Navarrete Sánchez, “Use of Virtual Laboratories on the Physics Teaching and Learning Process”, Entre cienc. ing., vol. 5, no. 9, pp. 85–93, Jun. 2011, doi: 10.31908/19098367.694.

Similar Articles

1-10 of 398

You may also start an advanced similarity search for this article.