Integration of didactic and neuroscientifi c strategies to improve motivation and learning in basic chemistry courses

Keywords: chemical equilibrium, lactic fermentation, multisensory stimulation, motivation, TfU

Abstract

This paper exposes a methodological approach that was designed and developed to facilitate the understanding of the topic chemical equilibrium; a familiar context for students was used. The proposal was applied to an average population of about 16- year-old. The context was the process used to produce yogurt in a lab under the methodological strategy: Teaching for Understanding (TfU). The proposal also relies on neuroscientifi c foundations of learning that take into account the need to generate attention statements prior academic work, to improve understanding of concepts and pitch them to the long-term memory by stimulating multisensorial; this stimulation may improve better synaptic connections. Before starting the academic work, stimulation activities were conducted, which resulted in a state of attention and motivation that allowed students to make observations and analysis at the macroscopic level, to fi nally understand precisely the chemical process lactic fermentation, as a reversible process produced by the action of microorganisms.

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Author Biographies

Alicia Gonzáles, Universidad Nacional de Colombia

Nació en Bogotá (Colombia). Graduada en Licenciatura en Química y Biología de la Universidad de la Salle de Bogotá y Magíster en Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad Nacional de Colombia. Certificada como Practicioner of NLP classic code por International Trainers academy of NLP y Master en Programación Neurolinguística. Ejerció profesionalmente en el Liceo Atenas, Instituto Ingabo, Colegio Manuel del Socorro Rodríguez, Cedid Ciudad Bolívar y Gimnasio Arboleda. Actualmente se desempeña como docente del área de Ciencias Naturales en el Colegio Distrital Fernando Soto Aparicio de la ciudad de Bogotá. Entre sus campos de interés se encuentran los conocimientos de ciencias naturales y neurociencias, aplicados al desarrollo de la motivación y el mejoramiento de habilidades comunicativas en los estudiantes de secundaria.

Liliam Palomeque, Universidad Nacional de Colombia

Nació en BogotáColombia. Estudió Química y recibió los títulos de posgrado: Master en Química (Área: Alimentos) y Doctora en Química (Área: Catálisis Heterogénea). Ha estado vinculada como docente e investigadora del Departamento de Química de la Universidad Nacional de Colombia desde 1999. Desde el año 2010 se ha interesado por abordar los problemas de enseñanza-aprendizaje de la química, participando como profesora y tutora en el Programa de Maestría en Enseñanza de las Ciencias. Recibió la Distinción Docencia Meritoria (2011) - Facultad de Ciencias; honor otorgado por su marcado interés por la enseñanza de su disciplina, por las buenas evaluaciones estudiantiles, por el desarrollo de material didáctico y por las múltiples tesis dirigidas y ponencias en eventos sobre educación. Ha recibido dos premios por el desarrollo de Objetos Virtuales de Aprendizaje para la enseñanza de la química.

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Published
2017-06-20
How to Cite
Gonzáles, A., & Palomeque, L. (2017). Integration of didactic and neuroscientifi c strategies to improve motivation and learning in basic chemistry courses. Entre Ciencia E Ingeniería, 11(21), 89-94. https://doi.org/10.31908/19098367.3286
Section
Artículos