Didactics in Virtuality: a Characterization fromVirtual Teachers in Higher Education Institutionsin the Coffee Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.674

Keywords:

learning, didactics in virtual processes, teaching, didactic strategies.

Abstract

This  article  is  the  result  of  the  research  project  entitled “Characterization of Didactics in Virtuality”, which was carried out in  the  framework  of  the  Master  Program  in    Pedagogy  and  Human  Development at Universidad Católica in Pereira.

In this research project, the didactics implemented by virtual teachers in higher education institutions, located in the Coffee Region in Colombia, are characterized and analyzed, considering three main areas: training and experience in virtuality, educational track, and didactics related to the virtual methodology.

This study shows how the mentioned axes affect in a direct way the didactics  that  virtual  teachers  apply  in  their  educational  processes,  turning  them  to  the  simple  use  of  tools  or  isolated  techniques,  which  are  distant  from  true  methodologies  that  promote  a  real  order  in  the  teaching process, and at the same time, far from an innovative proposal for the challenge generated by virtual education.

This research project could be recognized as the starting point to new reflections and proposals about didactic experiences promoted through virtuality,   which   must   become   an   academic   community   concern,   in  order  to  avoid  classroom  practices  to  be  transferred  to  virtual  methodology without a clear purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luis Eduardo Peláez Valencia, Universidad Católica de Pereira

    actualmente se desempeña como Vicerrector académico de la Universidad Católica de Pereira. Magister en Ingeniería del software, especialista en propiedad intelectual: propiedad industrial, derechos de autor y nuevas tecnologías. Ingeniero de sistemas. Investigador del Grupo de Investigación en Ingeniería e Innovación (GIII) de la Universidad Católica de Pereira. Profesor invitado de posgrado en la Universidad Pontificia Bolivariana (UBP). Asesor de la Comisión Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior CONACES 2013-2015

  • Diana Carolina Calvo, Universidad Católica de Pereira

    es docente del municipio de Pereira en el área de Lengua castellana. Estudiante de Maestría en Pedagogía y Desarrollo Humano, Especialista en Edumática y Licenciada en educación español y comunicación audiovisual.

  • Daniel Humberto Ospina, Universidad Católica de Pereira

    actualmente es el coordinador de la especialización en Edumática de la Universidad Católica de Pereira. Estudiante de Maestría en Pedagogía y Desarrollo Humano, Especialista en Edumática, Tecnólogo en química e ingeniero de Alimentos. Profesor de posgrado en la UDES y de pregrado y posgrado en la UCP

References

M. Delgado y A. Solano, Estrategias Didácticas Creativas en Entornos Virtuales para el Aprendizaje, INIE, 2009, pp. 1-21.

J. Comenio, Didáctica Magna, Editorial Porrúa, México D. F., 1986.

L. M.. Grisales y E. M. González, El Saber Sabio y el Saber Enseñado: Un Problema para la Didáctica Universitaria, Educación y Educadores, 2009, pp.77-86.

C. A. Bernal, Metodología de la Investigación, para Administración y Economía, PEARSON, Santa fe de Bogotá D.C, 2000, pp.111.

M. J. Albert, La Investigación Educativa: Claves Teóricas, Mc GRAW-HILL, Madrid, 2007, pp.61-115.

J. Salinas, Las Redes un Desafío para la Educación o la Educación un Desafío para las Redes, en Cabrero J. C, Medios de comunicación, recursos y materiales para la mejora educativa II. Universidad de las Islas Baleares, Islas Baleares, 1996.

M. Fandos, J. Jiménez y A. P. Gozález, Estrategias Didácticas en el Uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación, Acción Pedagógica, 2002, pp.28-39.

O. Henao, La Enseñanza Virtual en la Educación Superior, Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior ICFES, primera edición, Bogotá D.C., 2002.

J. Adell y A. Sales, El Profesor On Line: Elementos para la Definición de un Nuevo Rol Docente. Recuperado el 27 de Marzo de 2013, de http://gte2.uib.es/edutec/sites/default/files/congresos/ edutec99/paginas/105.html

Asociación nacional de universidades e instituciones de educación superior, La Educación Superior Virtual en América Latina y el Caribe, Serie memorias, México D.F, 2004.

Downloads

Published

2013-06-28

Issue

Section

Artículos

How to Cite

[1]
L. E. Peláez Valencia, D. Carolina Calvo, and D. H. Ospina, “Didactics in Virtuality: a Characterization fromVirtual Teachers in Higher Education Institutionsin the Coffee Region”, Entre cienc. ing., vol. 7, no. 13, pp. 76–82, Jun. 2013, doi: 10.31908/19098367.674.

Similar Articles

1-10 of 408

You may also start an advanced similarity search for this article.