Interactivity in the Teaching and Learning Process of a Didactic Unit Supported by ICT
DOI:
https://doi.org/10.31908/19098367.659Keywords:
Interactividad, TIC, Enseñanza- AprendizajeAbstract
This article is the result of a classroom research based on the use of ICT, as a proposal of the Master Degree at Universidad Tecnológica de Pereira. In order to analyze the interactivity mechanisms this work stated the following question: ¿What interactive mechanisms are generated in the teaching and learning process through the topic “Fractional Addition” supported by ICT?This project is based on the interpretative paradigm with a simple case study, which analyzes the complete teaching unit that develops ICT support. The research focuses on identifying and analyzing the interaction of students, teachers and content to achieve a whole knowledge construction, reflecting educational practices and observe the real uses of ICT.
Downloads
References
A.J. Bishop, Enculturación Matemática. La Educación Matemática desde una Perspectiva Cultural. Barcelona: Paidos, 1999.
L.S.Vigotsky, El Desarrollo de los Procesos Psicológicos Superiores. Madrid: critica [publicación original en inglés 1978] 1979.
C. Coll, T. Mauri, and J. Onrubia, Ayudar a Aprender en Contextos Educativos: El Ejercicio de la Influencia Educativa y el Análisis de la Enseñanza. Revista de Educación, (346), 33-70, 2008.
J.I. Pozo, Aprendices y Maestros. La Nueva Cultura del Aprendizaje. Madrid: Alianza, pag. 35, 2005.
J.I. Pozo, Aprendices y Maestros. La Nueva Cultura del Aprendizaje. Madrid: Alianza, pag. 39, 2005.
C. Coll y C. Moreneo, Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata, 2008.
R.A. Engel, Construcción del Conocimiento en Entornos Virtuales de Enseñanza y Aprendizaje. En La interrelación entre los procesos de colaboración entre alumnos y los procesos de ayuda y guía del profesor. España: Universidad de Barcelona, 2008.
R. Colomina, J. Onrubia y M.J. Rochera, Interactividad, Mecanismo de Influencia Educativa y Construcción del Conocimiento en el Aula. En compilación Coll, C., Marchesí, Á. y et al. Desarrollo psicológico y educación. Psicología de la educación escolar. Barcelona: Alianza, 2007.
C. Coll, T. Mauri, and J. Onrubia, La Utilización de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Educación: Del Diseño Tecno-Pedagógico a las Prácticas de Uso. En Coll, C., Monereo, C. (Eds) Psicología de la educación virtual, aprender y enseñar con las TIC. 75-103. Madrid: Morata, 2008.
C. Coll, T. Mauri, and J. Onrubia Análisis de los Usos Reales de las TIC en Contextos Educativos Formales: Una Aproximación Sociocultural. Revista electrónica de investigación educativa, 2008.
G. Polya, Cómo Plantear y Resolver Problemas, México: Trillas, 1963.
A. Schoenfeld, Mathematical Problem Solving. New York: Academic Press, 1985.
A. Zabala, 11 ideas claves. Cómo Aprender y Enseñar Competencias. México: Grao, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Entre ciencia e ingeniería

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.