Teaching methods for conditional probability

Authors

  • José Gerardo Cardona Toro
  • Juan Luis Arias Vargas

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.829

Keywords:

Calculus of the Probability, Conditional Probability, middle education, competences, standards,aleatority.

Abstract

According to the results obtained in the research Project:(Didactics for Teaching the Probability in Middle Education”, presented as a requirement to get the academic title of MA: in Mathematics Teaching, offered by the Universidad Tecnológica de Pereira, one of the topics that must be taught at that level of education, and which presents a high difficulty degree to be understood by the students, is the Calculus of the Conditional Probability. In this sense, a method that allows facilitating the teaching-learning process on this topic, to young people who are passing from concrete to formal thought is introduced.The methodology consists on reducing the sample space inone and two variables, taking as a starter point the conjunctive and marginal probability for the bi-varied case, in order to explain the way to conceptualize it through examples.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Gerardo Cardona Toro

    Candidato a Doctor en Estadística Maestría en Investigación de Operaciones y Estadísticas Especialista en física Especialista en Informática Licenciado en Matemáticas y Física Docente Auxiliar Universidad Tecnológica de Pereira

  • Juan Luis Arias Vargas

    Magíster en la enseñanza de la Matemática Ingeniero Industrial Docente asistente Universidad Católica Popular del Risaralda Docente Catedrático asistente Universidad Tecnológica de Pereira

References

- Batanero, Carmen. (2001). Didáctica de la Estadística: Granada. GEEUG.

Cascallana, María Teresa. (1999). Iniciación a la Matemática. España: Aula XXI/Santillana.

Mendenhall, William. Wackerly, Dennos D. and Scheaffer Richard L. (1994). Estadística Matemática con Aplicaciones. México: Grupo Editorial Iberoamérica.

Mendenhall, William and Reinmuth, James E. (1978). Estadística para Administración y Economía: México: Grupo Editorial Iberoamérica.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Estándares Básicos de Calidad en Matemática y Lenguaje. (2003). Bogotá.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Estándares Básicos de Calidad en Matemática y Lenguaje. (2005). Bogotá.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Lineamientos Curriculares en Matemáticas. (1998). Bogotá: Editorial Libros y Libros S.A.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Revolución Educativa Colombia Aprende. (2005). Bogotá.

Newbold, Paul. (1997). Estadística para los Negocios y la Economía. España.

Rencoret Bustos, María del Carmen. (1994). Iniciación en Matemática. Chile: Editorial Andrés Bello.

http://www.ugr.es/~batanero/ListadoEstadistica.htm

http://es.wikipedia.org/wiki/Probabilidad_condicionada

http://www.uantof.cl/facultades/csbasicas/Matematicas/academicos/emartinez/Estadist ica/sucesos/sucesos.html

Downloads

Published

2008-06-28

Issue

Section

Artículos

How to Cite

[1]
J. G. Cardona Toro and J. L. Arias Vargas, “Teaching methods for conditional probability”, Entre cienc. ing., no. 3, pp. 125–140, Jun. 2008, doi: 10.31908/19098367.829.

Similar Articles

1-10 of 399

You may also start an advanced similarity search for this article.