Applying ludic in the classroom when teaching Industrial Engineering. Case Engineering of Methods
DOI:
https://doi.org/10.31908/19098367.656Keywords:
teaching-learning, Engineering of Methods, ludic, Grounded TheoryAbstract
If I hear, I forget; if I see, I remember; if I do,I learn (Chinese Proverb). This paper includes a classroomdynamic ludic based on activities like microworlds and howthey are important for the social construction of knowledgeand for the student learning. It proposes a pedagogical toolthat complements traditional teaching methodology currentlyused in the classrooms of Colombian Universities, applyingthe methodology proposed by GEIO’s researching group forthe course called Engineering of Methods for the IndustrialEngineering Faculty at Universidad Tecnológica de Pereira. Itdevelops qualitative analysis tools such as Grounded Theory inorder to interpret the results of this study
Downloads
References
N. Falieres y M. Antolin, Cómo mejorar en el aula y poder evaluarlo. Buenos Aires: Círculo Latino Austral S.A., 2006.
E. Echeverry y Y. Benítez, “Uso de la metodología constructivista en el desarrollo de un curso de habilidades comunicativas en la organización”, Trabajo de Grado Ingeniera Industrial, Dirigido por: Cesar Jaramillo Naranjo, Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Tecnológica de Pereira, 2009.
Y. Marín G., J. O. Montes, H. E. Hernández R., y J. M. López P., “Validación de la lúdica como herramienta metodológica complementaria en la enseñanza del método de producción tradicional y del método de producción de la teoría de restricciones (TOC) para el manejo de los entornos multitarea”, No. 14 (1), pp. 97-115, En: revista ingeniería y universidad, Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia, 2010, ISSN 0123-2126.
Montes, H. E. Hernández R., J. M. López P, y J. A. Chica U., “Impacto de los juegos didácticos como herramienta metodológica en el aprendizaje y la enseñanza de la ingeniería industrial”, N°. 9, pp. 37- 48, En: Revista de Educación en Ingeniería, Universidad de Córdoba. Montería, Colombia, Jun, 2010, ISSN 1900-8260.
F. López N., “Metodología participativa en la enseñanza universitaria”, No. 20 (3), pp. 313-335, En: Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Madrid, España, 2006, ISSN 0213-8464.
UNESCO, Conferencia mundial sobre educación superior, París, 1998.
C. E. Méndez, Metodología: Diseño y desarrollo del proceso de investigación con énfasis en ciencias empresariales. 4ª Ed. México: Editorial Limusa, 2009, p 384, ISBN-13: 978-968-18-7177-2.
P. Murillo, Nuevas formas de trabajar en la clase. Metodologías activas y colaborativas, Universidad de Sevilla, pp. 9-10 [En línea] disponible en: http://prometeo.us.es/idea/publicaciones/paulino/3a. pdf.
P. Murillo, Enseñar y aprender en Educación Superior. Enfoques de educación. Montevideo (Uruguay), 2005, pp. 139-155.