Evaluation of classroom interventions results through multivariate techniques when teaching statistics

  • Jhon Jairo Vargas Sánchez Universidad Autónoma de Manizales
  • Orlando Valencia Rodríguez Universidad Autónoma de Manizales https://orcid.org/0000-0002-7918-0723
  • José Daniel Gallo Gallón Universidad Autónoma de Manizales
Keywords: statistical analysis, analysis of variance, educational technology

Abstract

Statistics is a subject that presents difficultieswhen taking it to a level of practical understanding. It isused in modeling random phenomena and is indispensable ininvestigations involving uncertainty. The statistic that guidesthe Department of Physics and Mathematics (Universidadde Manizales -UAM) seeks the improvement in engineeringstudents, of stochastic thinking and understanding ofprobabilistic laws incorporating information technologies.A research instrument of previous ideas (IIP) was adopted fortwo purposes, first of all visualize stochastic preconceptionsand then, develop teaching units (DU) for teaching statistics.The three groups of IIP statistics was applied at the beginningand end of the semester II 2011 doing classroom interventiondesigned by UD. To compare results obtained, IIP was used inthree courses of I-2012 without using UD. With these resultscompare multinomial proportions, MANOVA and associationtests were performed in order to analyze the impact of theintervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhon Jairo Vargas Sánchez, Universidad Autónoma de Manizales

nació en Manizales, Colombia, el 16 de Junio de 1971. Se graduó en la Universidad Nacional de Colombia como Ingeniero Industrial en 1996 y en la Universidad Tecnológica de Pereira como Magíster en Investigación Operativa y Estadística en 2012. Candidato a Doctor en Ingeniería Universidad Nacional de Colombia. Ejerció profesionalmente en Pilas Varta, y otras empresas de Manizales y Medellín Colombia. Entre sus campos de interés están la estadística multivariada y el análisis envolvente de datos. Con experiencia de docencia de más de 7 años en áreas de Matemáticas, Estadística y Simulación

Orlando Valencia Rodríguez, Universidad Autónoma de Manizales

nació en Chinchiná Caldas, el 29 de noviembre de 1971. Ingeniero Industrial de la Universidad Nacional de Colombia, Especialista en Desarrollo Gerencial y Maestría en Investigación Operativa y Estadística dela Universidad Tecnológica de Pereira. Candidato a Doctor en Ingeniería Universidad Nacional de Colombia.Como profesional se ha desempeñado en el área de calidad y estandarización de procesos, consultor en el área de control interno, desarrollo empresarial hospitalario y re ingeniería organizacional en el sector salud. Con más de 12 años de docencia universitaria, en Estadística e Investigación de Operaciones.

José Daniel Gallo Gallón, Universidad Autónoma de Manizales

Nació en Filadelfia(Caldas-Colombia) el 20 de Diciembre de 1.962,Economista de la Universidad de Manizales,Especialista en Computación para la Docencia y Maestría en enseñanza en Matemáticas con énfasis en Estadística.Ha ejercido docencia universitaria durante los últimos 18 años en cursos de Estadística,Investigación de operaciones, Economía y Macroeconomía

References

C. Batanero, “Training Researchers in the Use of Statistics,” International Association for Statistical Education and International Statistical Institute, pp. 385-396, 2001.

Cox D.R, “The current position of statistics: A personal view.,” International Statistical., pp. 261-276, 1997. [3] J. Gómez Arias, “Una actividad para la enseñanza de la probabilidad diseñada con el método histórico cultura de Vigostky y la teoría de la actividad de Leóntiev,” Acta latinoamericana de Matemática Educativa, pp. 416- 426, 2008.

A. R. Gil Armas, “La estadística oficial en el aula,” Revista Iberoamericana de educación Matemática, nº 24, pp. 177-182, 2010.

H. M. Trevethan, V. YumiKataoka y M. S. Oliveira, “El uso de juegos para la promoción del razonamiento probabilístico.,” Revista Iberoamericana de Educación matemática, vol. 69, 2010.

L. A. Toro, “Modelo computacional Representacional de la Matemática,” Revista Anfora, vol. 28, pp. 151-178, 2010.

L. G. Díaz Monroy y M. A. Morales Rivera, “Análisis estadístico de datos multivariados,” Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2012. [8] K. Pillai, “Some new test criteria in Multivariate Analysis,” Annals of Mathematical Statistics, vol. 26, pp. 117-121, 1955.

H. Hotelling, “The Generalization of Student’s ratio,” Annals of Mathematical Statistics, vol. 2, pp. 360-378, 1931.

S. Roy, “On a heuristic method of test construction and its use in multivariate analysis,” Annals of Mathematical Statistics, vol. 24, pp. 220- 230, 1953.

J. Clavijo M, “Apuntes de Análisis Multivariado,” Ibagué Colombia: Universidad del Tolima, 2005.

M. Barlett, “Anote on multiplying factors for various chi-square approximations,” Journal of the Royal Satistical Society, Series B, vol. 16, pp. 296-298, 1954.

C. D. y. H. Quesenberry, “Large Simple Simulataneous Confidence Intervals for Multinomial Proportions,” Technometrics, vol. 6, pp. 191-195, 1964.

C. Sáenz Castro, “Intuición y matemática en el razonamiento y aprendizaje probabilístico.,” Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Psicología, Departamento, Madrid España, 1995.

Published
2014-06-20
How to Cite
Vargas Sánchez, J., Valencia Rodríguez, O., & Gallo Gallón, J. (2014). Evaluation of classroom interventions results through multivariate techniques when teaching statistics. Entre Ciencia E Ingeniería, 8(15), 9-15. Retrieved from https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/574
Section
Artículos