Methodology and algorithm to fi nd perfect numbers in a given range of natural numbers using Functional Programming

Authors

  • Omar I. Trejos B.

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.3283

Keywords:

algorithm, perfect number, natural number, computer programming, functional programming

Abstract

This article explains a model of teaching computer programming applied to the solution of a specific problem from functional programming paradigm establishing a relationship to the student, academically among the topics covered in mathematics and possibility of capitalizing computer technology to solve it. This research used the method of study and solution of a specific case from the perspective of mathematical logic implementation developed in the first course of computer programming in Systems Engineering. The results show an assimilation, appropriation, application and feedback conducted so that it has been applied, by students in similar exercises from the perspective of autonomous learning and active participation. The conclusion is that the solution of mathematical problems from programming is an area that could be exploited much more, from the teaching, to reach learning goals of student and that this strategy enable selflearning and active learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Omar I. Trejos B.

    Nació en Buenaventura, (Valle del Cauca) el 16 de Septiembre de 1965. Ha recorrido todos los grados de formación universitaria desde la Ingeniería de Sistemas, la Especialización en Instrumentación Física, MsC en comunicación Educativa y PhD en Ciencias de la Educación. Ha publicado más de 14 libros y ha escrito en la mayoría de revistas de divulgación científica y tecnológica colombiana. Durante más de veinte años ha sido docente de programación de computadores lo cual le ha permitido, junto con sus estudios, refinar técnicas, metodologías, estrategias y actividades, todas ellas tendientes a simplificar la comprensión de la lógica de programación para resolver problemas computables, especialmente los que proveen las matemáticas. Actualmente es profesor de planta de la Universidad Tecnológica de Pereira. Su correo electrónico es omartrejos@utp.edu.co

References

Fríes, E., Monzón, G., & Di Paolo, J. Resolución de una situación problemática mediante la utilización de TIC. (A. C. ACOFI, Ed.) Revista Educación en Ingeniería, 9(17), pp. 45-52. Junio 2014.

Attard, A., Di Ioio, E., & Geven, K.. Student Centered Learning. An insight into theory and practice. Bucarest: Lifelong Learning programme - European Community. 2010, p. 52.

Trejos Buriticá, O. Significado y Competencias. Pereira: Papiro. 2013, p. 39.

Van Roy, P. Concepts, Techniques and Models of Computer Programming. Estocolmo: Université catholique de Louvain. 2008, p. 112.

Kaasboll, J. Exploring didacti models for programming. Oslo: Universidad de Oslo. 1999, p. 12.

Romero Chaves, C., & Rosero Sosa, M. Modelo de Enseñanza y su relación con los procesos metacognitivos en programación de sistemas. (A.C.ACOFI, Ed.) Revista Educación en Ingeniería, 3. Junio 2014.

Schildt, H. C++ Programming. Vancouver: McGraw Hill. 2010, p. 354.

Deitel & Deitel. C++ Programming. New York: Prentice Hall. 2013, p. 220.

Unesco. http://portal.unesco.org. Recuperado 15 jun 2016, de www.eduteka.org:file:///C:/Users/EQUIPO/Desktop/Unesco%20Estandares%20TI%20Docentes%2028p.pdf. 8 de enero de 2008.

Brassard, G., & Bratley, P. Fundamentos de Algoritmia. Madrid: Prentice Hall. 2006, p. 97.

Skiena, S. The Algorythm design manual (2a Edición ed.). New York: Springer. 2008, p. 45.

Boyer, C. Historia de la Matemática. Madrid (España): Alianza Editorial. 2010, p. 611.

Rey Pastor, J., & Babini, J. Historia de la Matemática. Barcelona (España): Editorial Gedisa. 2005, p. 212.

Felleisen, M., Findler, R., Flat, M., & Krishnamurthi, S. How to design programas (2a Ed. ed.). Boston: MIT Press. 2013, p. 39.

Schildt, H. C Programming. México: McGraw Hill. 2010, p. 552.

Van Roy, P. (2008). Techniques and methods in programming computer. Louvaine: University Press. 2008, pp. 342 – 345.

Published

2017-06-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methodology and algorithm to fi nd perfect numbers in a given range of natural numbers using Functional Programming. (2017). Entre Ciencia E ingeniería, 11(21), 66-72. https://doi.org/10.31908/19098367.3283