The collective work in engineering programs: A bet on training engineers from the interdisciplinary problematization

Authors

  • Diana Carolina López López
  • Diana Lizeth Carvajal Portilla
  • Daniel Girón Mejía
  • Mónica María Gomez Hermida
  • Jorge Luis Muñoz Montaño
  • Luis Eduardo Peláez Valencia

Keywords:

Engineer training, Pedagogical strategy, Collective work.

Abstract

This text presents the experience of the collaborative work between teachers and students as a pedagogical strategy and its impact in the forming process of Engineers in the Faculty of Basic Sciences and Engineering at the Catholic University of Pereira. Since 2005, a model called ”Colectivo Docente” was implemented; a proposal that comes from the Institutional Educative Project, and that in the article shows, as a conclusion, the generation of greater conceptual clarity and methodology in students and teachers, on traditionally complex topics, when designing and implementing a problematic curriculum

Author Biographies

  • Diana Carolina López López

    Estudiante de V semestre de Ingeniería de Sistemas y Telecomunicaciones Universidad Católica de Pereira, semestre I-2011.

  • Diana Lizeth Carvajal Portilla

    Estudiante de V semestre de Ingeniería de Sistemas y Telecomunicaciones Universidad Católica de Pereira, semestre I-2011.

  • Daniel Girón Mejía

    Estudiante de V semestre de Ingeniería de Sistemas y Telecomunicaciones Universidad Católica de Pereira, semestre I-2011.

  • Mónica María Gomez Hermida

    Profesora Facultad de Ciencias Básicas e Ingeniería, Universidad Católica de Pereira. Ingeniera Física, Universidad Nacional de Colombia sede Manizales. Magister en Ciencias – Física, Universidad Nacional de Colombia sede Manizales. Candidata a PhD en Ingeniería-Ciencia y Tecnología de Materiales, Universidad Nacional de Colombia sede Medellín.

  • Jorge Luis Muñoz Montaño

    Profesor asociado I Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación, Universidad Católica de Pereira. Licenciado y Diplomado en Filosofía, Universidad Tecnológica de Pereira. Especialista en Pedagogía y Desarrollo Humano, Universidad Católica de Pereira. Magister en Comunicación Educativa, Universidad Tecnológica de Pereira.

  • Luis Eduardo Peláez Valencia

    Profesor asistente Facultad de Ciencias Básicas e Ingeniería Universidad Católica de Pereira. Ingeniero de sistemas, Universidad Antonio Nariño. Especialista en propiedad intelectual: propiedad industrial, derechos de autor y nuevas tecnologías, Universidad Externado de Colombia. Magister en Ingeniería del Software, Instituto Tecnológico de Buenos Aires. Magister en Ingeniería, Universidad Politécnica de Madrid.

Downloads

Published

2020-12-28

Issue

Section

Temas Generales