Hacia la construcción del conocimiento: entre el signo, el objeto y el sujeto

  • Yuly Elizabeth Osorio Fiquitiva Psicóloga
Keywords: Sign, Culture, Artifact, Think, Communication

Abstract

This article approaches the knowledge construction, since the semiotic process, in the interaction of the world, the artifact and the subject, in the Peirce`s model, whit him three elements: representamen, interpreter and object. From bicephalous condition of the sign, think, and communication. Keeping in mind the culture, like the space in which the semiosis process is developed in the construction of the knowledge. Recapturing the different perspectives that conceptualize this topic, from the triangulation, as Rodríguez and Moro (1999), Cole (1999) and Rosa (2000) who develop arguments that are related to build a model that embraces the elements of the construction of the knowledge in the human interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuly Elizabeth Osorio Fiquitiva, Psicóloga

Psicóloga egresada del Programa de Psicología de la Universidad Católica Popular del Risaralda. Actualmente es asesora de prácticas del Programa y Asistente de Investigación de la Línea de Pedagogía de la Especialización en Pedagogía y Desarrollo Humano. Es miembro del Grupo de Investigación Cognición, Educación y Formación y Psicóloga del Colegio Fundación Liceo Inglés.

References

Bruner, J. (1975). De la comunicación al lenguaje: una perspectiva psicológica. En: Cognition, 1974/75,3.

Bruner, J. (1991). Más allá de la revolución cognitiva. Madrid: Alianza Editores.

Cole, M. (1999). Psicología cultural. Madrid: Ediciones Morata.

Gomila, A. (2000). Peirce y la ciencia cognitiva. España: Universidad de la Laguna.

Kaye, K. (1986). La vida social y mental del bebé. Barcelona: Editorial Paidós.

Merrell, F. (1998). Charles Peirce y sus signos. En: Signos en rotación, Año III, nº 181.

Rosa, A (2000). ¿Qué añade a la psicología el adjetivo cultural?. En: Anuario de Psicología, 31 (4), 27-57.

Rodríguez, C. y Moro, C. (1999). El mágico número tres. Cuando los niños aún no hablan. España: Editorial Paidós.

Striano, T., Tomasello, M. y Rochat, P. (2001). Social and object support for early symbolic play. USA: Emory University. En: Developmental Science 4;4. pp 442 – 455.

Valsiner, J. y Hiatt, F. (2001) Process Estructure of Semiotic Mediation in Human Development, USA: Clark University. En: www.karger.com/journals/hde

Published
2020-05-28
Section
Artículos