Contexto y formación de psicólogos: Referentes para una formación contextuada en versión disciplinar

  • Beatriz Marín Londoño Psicóloga
  • Gonzalo Tamayo Giraldo Psicólogo
Keywords: Psychologists shaping up, Social context, Disciplinary context, Education, Psychology, Concerning, Culture, Cultural psychology, Action fields, Sense, Signification

Abstract

This researching current inform, has been part of an Education and Human Developing Magíster degree thesis from its authors. It contains some of the analysis and interpretations about psychologists learning and context nowadays, showing up surrounding senses and meaning comprehensions, which are part of this learning and phenomenal fields which are to be investigated, understood and to impact the psychologist itself.

 This researching was realized through an hermeneutical methodology, and was aimed to understand the conceptions some of the country psychologist guiders have about learning over psychological discipline.

This sense, To think of a psychologists shaping up, contains a large quantity of implications and contexts, so that it proposes a human subject understanding as a socio-cultural being coming out of inner psychologist cultured focus, and learning as its founding inquiry. This proposes an horizon on a changeover perspective.

This text endeavors conjugations among subject, psychology and the context through a learning version giving cause to state about: the subject (his inquiry), the knowledge (its building out), the dynamically cultural symbols and signs web (its complexity), and teleology through an ontological perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Marín Londoño, Psicóloga

Especialista en Administración de Recursos Humanos, Universidad de Manizales; Magíster en Educación y Desarrollo Humano CINDE; Decana de la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas de la Universidad Católica Popular del Risaralda.

Gonzalo Tamayo Giraldo, Psicólogo

Magíster en Educación y Desarrollo Humano CINDE, Director del programa de Psicología de la Universidad Católica Popular del Risaralda, profesor catedrático de la facultad de psicología de la Universidad de Manizales

References

Aldana Valdes, Eduardo. (1996). El Drama y el reto de la Educación Superior. Colombia: Universidad de los Andes.

Albeniz, V., Díaz, J., & Jaramillo, A. (1997). La universidad frente al país que tenemos. Medellín. Referencia no especificada.

ASCUN. (1997). Comisión para el Desarrollo de la Educación Superior. Documento Hacia una agenda de transformación de la educación superior. Bogotá: Asociación Colombiana de Universidades

ASCOFAPSI. (1990-200) Documentos de la Asociación de Facultades de Psicología. Colombia: Autor.

Ardila, R. (2002). La Psicología del Futuro. España: Pirámide.

Ardila, R (2003) ¿Qué tipo de psicólogo queremos formar en América Latina para el nuevo siglo? El “Modelo Bogotá” tres décadas más tarde. Bogotá: Documento en fotocopia.

Blanco, A. (1998) Requisitos y necesidades de formación para la psicología del siglo XXI. Madrid. Referencia no especificada

Blanco, F. (2002). El cultivo de la mente: un ensayo histórico – crítico sobre la cultura psicológica. Madrid: Visor Aprendizaje.

De Roux, F. (1998). S.J. La responsabilidad de los científicos sociales en la actual situación del país. Bogotá: Universidad Javeriana.

Burbano López, G. (1998). La educación superior en la 2da mitad del siglo XX. Alcances y cambios en América Latina y el Caribe. OEI: Referencia no especificada

Garcia-Borés J. (2000). Paisajes de la psicología cultural. Anuario de Psicología: Edición Especial sobre Psicología Cultural. Universidad de Barcelona, Facultad de Psicología. Vol. 31. No. 4, p. 9 - 25

Garcia, E. (2002). La Psicología Hoy: temas y problemas. Manizales: Universidad Católica Popular de Risaralda, Revista Páginas. No. 59

Geertz, Clifford. (2000). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa. p 20

Hainaut, L. D. (1980). El establecimiento de un perfil de formación. En: Programas de estudio y educación permanente. París: UNESCO.

ICFES. (1998). La calidad de la Educación Características de Calidad: hacia una Universidad autorregulada. Bogotá: ICFES.

ICFES. (1998). La formación académica y la práctica pedagógica. Bogotá: ICFES.

ICFES. (1999). Movilización Social por la Educación Superior. Bogotá: ICFES.

Proyecto Psychoeuro. (2001). A European Framework for psychologists´ Training. Recuperado el 10 de Mayo de 2006 de la World Wide Web: www. Europsych.org/ framework.htm.

Sánchez, J. (2003). La formación del psicólogo en una perspectiva internacional: una breve selección documental comparada. Colombia: Universidad del Bosque.

Rosa A. (2000). ¿Qué añade a la Psicología el adjetivo cultural?. Anuario de Psicología: Edición Especial sobre Psicología Cultural. Universidad de Barcelona, Facultad de Psicología. Vol. 31. No. 4, p. 27 - 57

Tunnerman, C. (1999). La pertinencia social en la educación superior. Nicaragua: Documento en fotocopia.

Published
2020-05-28
Section
Artículos