Aesthetic education for a world in crisis: Rethinking Schiller for the 21st Century

  • Jaime García Neumann
Keywords: Schiller, thought, social and historical context, feelings, education, freedom, society, mass culture, modernity, critical thinking

Abstract

The purpose of this essay is to recover the thought of the poet and philosopher Friedrich Schiller on the education of the feelings, the social and historical context of global crisis
that characterizes the beginning of this century. Schiller made a serious analysis of the historical crisis of society within the time he lived in, and the causes for which enlightened reason and must-be ethical were failing in the attempt to become moral and political force in order to establish republics where citizens were free. It concludes that the cause is the separation of reason, morality and sensitivity, it is necessary to overcome the must-be of Kant, and that art and beauty are the means to educate the feelings to rise to a state of true freedom, instead of retreating into a dark age of irrationality and barbarism. Thus, a reading of Schiller illustrates a fundamental task to address the crisis in contemporary mass culture society, while anticipating the response to the failures of modernity in the tradition of critical thinking, as it is presented by J.Habermas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaime García Neumann

Doctor en Filosofía del Derecho por la Universitat de València, España. Magister Scientiarum en Planificación  del Desarrollo por la Universidad Central de Venezuela. Licenciado en filosofía por la Universidad San  Buenaventura de Bogotá. Licenciado en Teología por la Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.  Actualmente es profesor en el departamento de fiLosofía del Derecho de la U. de Valencia. 

References

Cortina, A., Conill,J. (Edit.) (2001): Educar en la Ciudadanía. InstituciónAlfons El Magnànim, Valencia.

Cortina, A. (2006): “La Revalorización de lo Humano en un Mundo Individualista e Interdependiente”, en (Varios) Desafíos y Oportunidades en el Siglo XXI, Cemex, Madrid.

García N, J.: “Más allá de la posmodernidad: el diálogo ciencia-razón-fe desde la perspectiva de Zubiri”. Comunicación en el IV Simposio Internacional del IPI. Universidad de Salamanca, Octubre 2008. (En prensa)

Habermas y Otros (1991): Habermas y la Modernidad, Ed. Cátedra. Madrid.

Habermas, J (1989): El Discurso Filosófi co de la Modernidad. Taurus. Madrid.

Habermas, J (1988): “La modernidad, un proyecto inacabado”, en Ensayos políticos. Península, Barcelona. (“La Modernidad: proyecto incompleto”. Punto de Vista Nº19. Buenos Aires. Agosto 1998).

Habermas, J (1988a): Facticidad y Validez. Trotta, Madrid.

Rorty, R. (1991): “Cap.3 Habermas y Lyotard sobre la posmodernidad”, en Habermas, J. y Otros: Habermas y la Modernidad, Ediciones Cátedra. Madrid.

Schiller, F. (1795/1990): Kallias. Cartas sobre la Educación Estética del Hombre. Ed. Anthopos. Barcelona.

Schiller, F. (1789/1991):Escritos de Filosofía de la Historia. Universidad de Murcia.

Zubiri, X. (1984): Inteligencia Sentiente. Inteligencia y Realidad. Madrid, Alianza Editorial.

Published
2019-08-17
Section
Artículos