Social networks and political subject

  • Ángela María Giraldo Ortiz
  • Tatiana Yela Orozco
Keywords: Social networks, political subjects, social participation

Abstract

The article shows some reflections on the exploratory research exercise in agroup of cogestores belonging to the National Strategy for Overcoming ExtremePoverty - ANSPE. From a qualitative approach seeks to identify the impact ofsocial networks on the participation of young people as political subjects in asociety where ICTs play an important role as a communication medium, withchannels of free expression and continued participation in various topics ofinterest and reason for mobilization in social sectors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángela María Giraldo Ortiz

Psicóloga, de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (Pereira, Colombia). Aspirante a Especialista
en pedagogía y Desarrollo Humano, Universidad Católica de Pereira.

Tatiana Yela Orozco

Psicóloga, de la Universidad Católica de Pereira (Pereira, Colombia). Aspirante a Especialista en
pedagogía y Desarrollo Humano, Universidad Católica de Pereira

References

Cascales A., Real, J. Y Benito, B. (2011). “Las redes sociales en internet”. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/pdf/Edutec-e_38_Cascales_Real_Marcos.pdf

El país.com.co (26 de enero de 2014). “Así se mueven hoy las principales redes sociales en Colombia”. Recuperado de http://www.elpais.com.co/elpais/entretenimiento/noticias/asi-mueven-hoy-principales-redes-socialescolombia

Fernández, G. (Diciembre de 2009). “La formación del sujeto político. Aspectos más sobresalientes en Colombia”. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1943/1/16798482.2009.pdf

García, M., y Del Hoyo, M. (04 de abril de 2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Recuperado de http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer34-06-garcia.pdf

García, M. (2009). El aporte comunicativo de los sitios de red social: el Fenómeno de Facebook en la marcha “No más Farc” del 4 de Febrero de 2008 (Trabajo de Grado). Recuperado de http://www.usergioarboleda.edu.co/investigacioncomunicacion/documentos-_edicion_1/facebook-farc-marcha-colombia.pdf

Hernández, R., Fernández C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación México: McGraw-Hill Interamericana.

Kahne, J., Timpany Feezell, J., Lee (2011). Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participatiton. CERG. Recuperado de: www.civicsurvey.org/publication

León, Y. (12 de septiembre del 2011). El impacto de las redes sociales en la participación ciudadana. Recuperado de http://www.mundoelectoral.com/html/index.php?id=748

UNICEF (09 de octubre de 2013). Qué hacen, dicen y sienten los adolescentes en internet?. Recuperado de http://www.unicef.org/argentina/spanish/media_26131.htm

Peñafil, I. (2013). “Clay Shirky: Cómo los medios sociales pueden hacer historia”. Recuperado de http://jhcnewmedia.org/sociologia2013/2013/10/31/clayshirky-como-los-medios-sociales-pueden-hacer-historia/

Peña, B. (2011). “El alcance de la educación multimedia: las redes y la transformación social”. Recuperado de file:///D:/Users/admin/Downloads/Dialnet-ElAlcanceDeLaEducacionMultimediaLasRedesYLaTransfo-3702728%20(1).pdf

Rodríguez, V. (2010). Redes entre las organizaciones sociales para la construcción social de lo público: participación e incidencia mediante la comunicación para el cambio social. Recuperado de http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/9/1019/fisec_estrategias_n14m1pp77_94.pdf

Published
2019-06-19
Section
Artículos